Burnout-info.nl alle info over opbranden, verschijnselen en een snel herstel!

Alle informatie over een burn-out op één plek!

Wat is een burn-out?

Grote veranderingen?

Soms gebeuren er dingen in jou leven waar jezelf geen grip op hebt. Het kan zijn dat er iets naars is gebeurt, je krijgt minder steun uit je omgeving of je hebt al lange tijd te maken met een hoge werkdruk op je werk.

Weinig energie?

De zon die je normaal altijd ziet schijnen gaat steeds verder onder. Je energie level loopt terug, je begrijpt niet wat er met jou aan de hand is. Toch ga je elke dag zoals altijd gewoon door en je geef jij jezelf geen tijd om te ontspannen, laat staan te herstellen!

Het duurt al veel te lang en het wordt voor jou gevoel steeds zwaarder?

Doordat je gewoon doorgaat lijkt het leven elke dag zwaarder te worden. Als dit allemaal bij elkaar meer vraagt dan jij aankan, raak je overbelast. Doordat je energielevel tot een dieptepunt is gekomen raak je grip op normale situaties kwijt en krijg je steeds meer klachten, rare klachten, waardoor jij je dagelijkse bezigheden niet meer normaal kan uitvoeren. Je bent dan overspannen. Duren deze klachten langer dan een halfjaar en je voelt je steeds meer moe en uitgeput? Een relatief kleine aanleiding, zoals een griep waarvan je niet lekker herstelt, kan dan de druppel zijn voor het ontstaan van een burn-out. Je voelt dan opeens dat je helemaal opgebrand bent en niet meer kunt. Dan spreken we van een burn-out

Wil jij hier zelf verandering in brengen?

Het is goed mogelijk dat jij op dit moment te maken hebt met een lager energie-level dan normaal of je voelt je opgebrand en bent op zoek naar mogelijkheden voor herstel. Je komt immers niet voor niets op deze pagina terecht. www.burnout-info.nl helpt jou de juiste stappen te nemen om inzicht te krijgen in jou situatie. Daarnaast geven wij tips over wat jij zelf kan doen aan die nare situatie! Wil jij ook goede tips om weer grip te krijgen op jou leven? lees dan snel verder op deze pagina. Ben je op zoek naar producten? kijk dan hier snel verder !

burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel

Burnout-info alles over opbranden, de verschijnselen en herstel voor jou!

burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel

Welke klachten krijg ik bij een burn-out?

Bij een burn-out heb jij al een half jaar of langer last van de volgende klachten:

Lichamelijke moeheid

Je hebt constant een gevoel dat je bent uitgeput. Je kan elk moment wel slapen en als iemand je vraagt iets voor je te doen, heb je vaak allerlei excuses om het maar even niet te doen. Je hebt geen zin in meer in lichamelijke inspanningen, je dagelijkse bezigheden vergen toch al genoeg van jou? Ook heb jij moeite om je te concentreren en je aandacht ergens bij te houden. Je wordt zelfs vergeetachtig.

Geestelijke moeheid

Jij hebt het gevoel dat je de vele problemen in uw leven niet meer aankunt. Je voelt zich machteloos, alsof je geen grip meer heeft op jou situatie. Alsof je de controle over jou eigen leven verliest.
Het lukt jou niet meer om je gewone dagelijkse bezigheden goed te blijven doen. Bijvoorbeeld op jou werk, thuis, in jou contacten of in het verkeer.

Onrustig slapen

Naast al deze dingen slaap je onrustig. Je wordt vaak wakker en als je eruit moet, lijkt het erop dat jij nog meer uitgeput bent dan dat je naar bed toeging. 

Prikkelbaar

Doordat je energie-level aan het dalen is en je steeds meer opgebrand voelt, wordt je steeds meer prikkelbaar. Terwijl je altijd een opgewekt iemand bent, ben je nu snel boos en geïrriteerd.

Last van drukte en lawaai

Ook als er veel drukte of lawaai rondom jou heen is, voelt dit niet prettig aan en wil je zo snel mogelijk weg uit deze situatie.

Emoties

Normaal sta je stevig in je schoenen en ben je niet zo snel emotioneel, nu staat het huilen jou vaker nader dan het lachen. Je bent emotioneler dan eerst en je huilt sneller.

 

Welke klachten kan ik nog meer krijgen?

Zoals is te lezen kunnen deze klachten zeer divers zijn en deze elkaar afwisselen. Het komt dan ook niet vaak voor dat jij al deze klachten gelijktijdig hebt. Echter komen onderstaande klachten met regelmaat terug, dan is het verstandig te achterhalen waar deze klachten vandaan komen. Jij wil toch weten hoe het komt dat je deze klachten hebt? Maar meer nog hoe jij er vanaf kunt komen?

Onderstaande klachten treden vaak op bij een burn-out of het ontstaan hiervan:

  • Piekeren
  • Gejaagd gevoel
  • Hoofdpijn
  • Duizeligheid
  • Pijn op de borst
  • Hartkloppingen
  • Maagklachten
  • Buikpijn

Zoals je hierboven kan lezen zijn burn-out klachten zeer divers. Hierdoor kan het lastig zijn om de symptomen te herkennen als specifiek burn-out klachten. Soms lijken de klachten veel op de klachten van een depressie. Een burn-out of depressie zijn niet het zelfde. Er is veel overlap bij deze klachten en een burn-out kan ook uitmonden in een depressie. Eén van de grootste verschillen hierin is dat je bij een burn-out vaak nog wel iets wilt, maar dit niet kunt door gebrek aan energie. Heb je een depressie, dan zou je misschien wel kunnen, maar wil je dit niet en vind je het de energie niet waard.

burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info

Wat zijn de oorzaken van een burn-out?

1.Perfectionisme

Alles goed willen en moeten doen, lang over taken doen om ze volledig en goed af te ronden, de lat hoog leggen, check, check, dubbelcheck, veel behoeften aan erkenning en complimenten. Deze vormen van perfectionisme zorgen ervoor dat voor jou iets nooit goed genoeg is. Hierdoor kan het zijn dat jij het gevoel hebt dat jij nooit wordt gezien en haalt geen voldoening meer uit jou werk. De druk op jou wordt hoger en hoger met uitputting als gevolg.

2. Controle

Jij wil alles onder controle houden, niet alleen je eigen werk, maar ook dat van collega’s. Hierdoor kan jij heel slecht jou werk loslaten, niet tijdens het werk en ook niet thuis. Want gebeurt het werk wel zoals jij dat wil? Vaak niet, want elke collega werkt op zijn of haar eigen manier. Het is daarom nooit goed genoeg en jou controle over het werk verdwijnt, terwijl jou drang naar controle alleen maar toeneemt.

3. Loyaliteit

Je bent erg loyaal aan jouw organisatie. Dat is mooi en ook jouw werkgever vindt dit fijn. Je bent erg betrokken met je werk en je doet dit met veel energie en plezier. Alleen wanneer jij te loyaal bent aan jou werkgever wordt het lastig. Jij maakt waarschijnlijk flinke overuren, vindt het lastig met collega’s te werken die in jou ogen minder loyaal zijn en je neemt het werk mee naar huis.

4. Geen nee kunnen zeggen

Assertiviteit tonen binnen het werk en eigen grenzen stellen is een belangrijke voorwaarde om jou overzicht te bewaren binnen het werk. Er zijn genoeg mensen die dit niet goed kunnen, misschien geldt dit ook voor jou. Om wat voor een reden zeg je op alles ja, waardoor jou werklast groter en groter wordt. Hard werken is geen probleem op zich, maar verlies je overzicht en controle binnen je werk. De kans is dan groot dat jij op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer ziet.

5. Spanningen op het werk of thuis

Spanningen op het werk of spanningen in de privésfeer, alle spanningen hebben invloed op jou werk. Wat er bij jou thuis gebeurt neem je mee naar het werk en wat er op werk gebeurt neem je mee naar huis. Hierdoor vindt je nergens meer rust en de spanningen worden jou op een gegeven moment teveel.

6. Onduidelijkheid over de toekomst

Een reorganisatie, een nieuwe functie, een slechte beoordeling, afgewezen op een interne functie of privézaken die invloed hebben op jou toekomst. Het zijn allemaal aspecten die voor onduidelijkheid en onzekerheid zorgen.

7. Blijven doorwerken

Even niet zo lekker in je vel? Teveel op je bordje? Een griepje onder leden? Jij blijft  ondanks alles doorwerken. Dit kan lang goed gaan, maar dit krijg je  op een gegeven moment terug. Jou  lichaam kan veel aan, maar heeft ook rust nodig en ruimte om bij te tanken.

8. Sociaal onzeker zijn

Doe je het wel goed genoeg? Wat vinden je collega’s van je? Hoe kom je over op de leidinggevende? Waarom gaat iedereen altijd op andere tijden lunchen? Sociale onzekerheid brengt veel spanning met zich mee voor jou en heeft veel invloed op jij jevoelt op het werk, maar ook op hoe jij je werk uitvoert. Deze onzekerheid vreet namelijk energie.

10. Moeite met tijd en plannen

Veel taken en veel tijd, totdat er ineens niet meer zoveel tijd is. Het overkomt de beste, tegen een deadline aanlopen of toch niet zo goed gepland als je van te voren had bedacht. Maar gebeurt dit structureel, dan loop jij op een gegeven moment over. Dan kan het voorkomen dat het werken helemaal niet meer gaat en je energie hard wegzakt.

Hoe herstel ik van een burn-out?

Vroeger dacht men dat alleen rust voldoende was om te herstellen. Dat is dus niet het geval. Tegenwoordig weten we dat een actieve aanpak hiervoor nodig is. Niet alleen om sneller te herstellen, ook om te voorkomen dat jij opnieuw een burn-out krijgt.

Drie Fasen herstel

Het herstel verloopt in 3 fasen. In iedere fase zijn er dingen die jij zelf kunt doen om te herstellen. Je kunt echter niet alles zelf doen en wij adviseren je om ook jouw huisarts of jou praktijkondersteuner hierbij te betrekken. Heb je een baan? Dan wordt je ook door jou bedrijfsarts begeleid.

Fase 1 Accepteer jou burn-out

In de eerste fase leert jij te begrijpen en te accepteren dat je een burn-out hebt. Tijd nemen om te rusten en echt te ontspannen zijn erg belangrijk in deze fase. Wissel daarom ook activiteiten en ontspanning met elkaar af.

Fase 2 Oorzaken en oplossingen bedenken

In de tweede fase gaat u mogelijke oorzaken van spanning op een rijtje zetten. Daarna gaat u oplossingen bedenken voor deze problemen. Ook kijkt u naar hoe u met spanning omgaat. En hoe u dit in de toekomst anders zou kunnen doen.

Fase 3 Oplossingen uitproberen

In de derde fase van herstel gaat u de bedachte oplossingen uitvoeren. U pakt steeds meer taken weer op. Hierdoor gaat u zich steeds beter voelen. Deze fase duurt gemiddeld 6 weken.

Voor alle fasen hebben wij lectuur verzameld en voor jou klaargezet in onze bibliotheek!

 

 

burnout-info
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel

Burnout-info opbranden verschijnselen en herstel ...
Wij helpen jou weer op de been. Jij staat hier op nummer één!

burnout-info
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel

Fase 1: Accepteer jou burn-out

Eerste herstelfase bij een burn-out

Begrijpen en accepteren

Pas als jij begrijpt en accepteert dat je een burn-out heeft, kunt jij geleidelijk ontspannen. Nadenken en praten over de oorzaken van jou burn-out helpen hierbij. Jou huisarts kan je daarbij helpen. Deze fase duurt gemiddeld 3 weken.
Begin eens met het opschrijven van jou gedachten. Dit lucht vaak op en helpt jou om je gedachten beter te ordenen. Op deze manier krijg jij snelle je controle weer terug.
Probeer niet de hele dag te blijven piekeren en nadenken over hoe het verder moet. Dit is lastig, maar probeer bewust enkele momenten per dag stil te staan met uw situatie en laat het dan voor de rest van de dag rusten. Doe dit bijvoorbeeld 2 keer per dag een halfuur. Dat geeft jou wat rust.
Probeer ook jou familie, kennissen en collega’s ervan op de hoogte te brengen dat jij overspannen bent. Jij hoeft je er niet voor te schamen. Je hoeft je ook niet schuldig te voelen. Voor iedereen is er ergens een grens aan wat hij of zij aan kan. Dit geldt voor iedereen!

Wat ook belangrijk is dat je moet verwachten, dat jou burn-out niet direct van de één op de andere dag weg is en het probleem is opgelost. Dit is bij iedereen een langdurig proces. Belangrijk is dan ook dat jij zorgt dat je eerst tot rust komt.

Afwisselen van activiteit en ontspanning

Ga voor jezelf na welke leuke activiteiten je nog kunt blijven doen. Het kan zijn omdat je niet meer goed functioneert, dan je tijdelijk een aantal activiteiten moet laten vallen of door iemand anders moet laten doen.
Het is wel belangrijk  wanneer je een baan hebt om zoveel mogelijk te blijven werken. Werken is goed voor jou herstel. Het helpt jou met het aanbrengen van structuur en regelmaat. Soms lukt het om (gedeeltelijk) te blijven werken. Soms is het nodig om even helemaal niet te werken. Wij adviseren jou om dit zorgvuldig te bespreken met jou werkgever, jou huisarts of bedrijfsarts. Wanneer het klachten zijn die zijn gerelateerd aan jou werk, neem dan altijd contact op met jou bedrijfsarts 

Afzeggen afspraken

Mocht het zo zijn dat jij bepaalde afspraken moet afzeggen of taken moet laten vallen? Bespreek dit dan met de mensen om jou heen. Het is goed om duidelijke afspraken te maken over wat jij wel en wat u niet doet. De kans is anders groot om weer terug te vallen in de oude situatie en de situatie alleen maar erger maakt. Jij wil toch ook weer snel de oude zijn? Bijna altijd heeft men er begrip voor. Dat geeft jou dan ook enige rust.

Structuur

Zorg zelf voor een goede structuur van jou dag. Probeer ook thuis een paar taken vast te houden, zoals boodschappen doen of de kinderen naar school brengen.
Plan de activiteiten die jij goed aankunt, en wissel ze af met activiteiten die jou ontspanning geven. Zorg voor voldoende slaap. Regelmaat hierin kan jou helpen zoals:

  • Ga op regelmatige tijden naar bed; 
  • Slaap ’s nachts en niet overdag. Kijk voor slaapadviezen bij Ik wil beter slapen;
  • Eet gezond en op regelmatige tijden. Vermijd gebruik van drugs en alcohol;
  • Zorg voor voldoende beweging, ook al voelt u zich moe. Bewegen kan stressklachten verminderen en verbetert uw conditie. Dus beweeg, al is het maar een half uur per dag;
  • Zoek uit wat jij fijn vindt: wandelen, fietsen, hardlopen, voetballen, fitness, dansen, vechtsport, tuinieren, klusjes doen in huis, of spelen met de kinderen. Ontspannen doet iedereen op zijn eigen manier. Kies de ontspanning die bij jou past. Bijvoorbeeld muziek luisteren, een boek lezen, of wandelen. Ook ontspanningsoefeningen, yoga en mindfulness kunnen helpen om te ontspannen en spanningsklachten verminderen. Doe vooral geen dingen die jij niet leuk vindt.

Bespreek na 1 of 2 weken met jou huisarts hoe het gaat. En bedenk samen wat u verder nodig heeft om u beter te voelen.

 

Fase 2 Oorzaken en oplossingen bedenken

Tweede herstelfase bij een burn-out

Oorzaken en oplossingen bedenken

In de tweede fase zet jij de oorzaken van jou burn-out op een rij. Daarna bedenk je welke oplossingen mogelijk zijn. Kijk naar hoe jij in de toekomst met moeilijkheden om kunt gaan. Deze fase duurt gemiddeld 3 tot 6 weken. Dit lijkt kort, maar voor iemand die echt een burn-out heeft kan dit erg lang duren. Gelukkig moet jij dit niet alleen doen en zal een praktijkondersteuner-ggz, huisarts of bedrijfsarts kunnen jou hierbij helpen.

Schrijf het op!

Om jezelf te helpen kun je beginnen om de oorzaken van jou burn-out eens op te schrijven. Praat er vervolgens met anderen over. Begin hierbij bij je gezin, familie, vrienden en daarna jou werk en anderen. Noteer welke problemen, verplichtingen en gebeurtenissen mogelijk invloed hadden op jou situatie.

Praat erover!

Door erover te praten lukt het jou vaak beter de situatie te begrijpen en gebeurtenissen te verwerken.
Waardoor denkt jij dat de spanning oploopt? Ook jou goede eigenschappen kunnen de oorzaak zijn, zoals een sterk gevoel van verantwoordelijkheid, plichtsbesef, doorzettingsvermogen en het goed willen doen. Daardoor is het soms ook moeilijk om nee te kunnen zeggen als iemand iets van jou vraagt.Kijk ook vooral naar de dingen die goed gaan en de dingen die u al heeft opgelost. Hoe doet u dat? Wat kunt u daaruit leren?

Bedenk zelf oplossingen

De volgende stap is het zelf bedenken van oplossingen. De dingen waardoor jij overspannen raakte, lossen zich meestal niet vanzelf op. Het helpt als jij de oplossingen zelf vindt. Eigen oplossingen zijn vaak het beste maatwerk wat er is!

Bedenk bijvoorbeeld hoe jij de omstandigheden (thuis of op uw werk) kunt verbeteren, zodat ze minder spanning geven. Ingrepen kunnen rigoureus zijn, denk bijvoorbeeld door uw leven heel anders te organiseren, of door problemen te bespreken en aan te pakken.

Wat vindt jij zelf leuk?

Ga na welke dingen jij  leuk vindt en waar je energie van krijgt om te doen. Ga ook na van welke dingen jij moe wordt.
Het zal wellicht nodig zijn om keuzes te maken. Welke activiteiten blijft je doen? Welke taken laat je vallen? Is er iets (bijvoorbeeld werk) wat jij door iemand anders kunt laten doen?
Zijn er op jou werk taken die jij anders wilt verdelen? Zijn er spanningen of ruzies thuis of op jou werk. Bespreek het met je partner, gezin en  collega’s of jou werkgever.

Betrek jou bedrijfsarts of huisarts

Als de oorzaken in jou werk liggen, neem dan als werknemer ook contact op met de bedrijfsarts. De bedrijfsarts kan samen met jou kijken hoe (aanpassing in) jou werk of gezin kan helpen bij jou herstel.
De bedrijfsarts kan eventuele adviezen doorgeven aan de werkgever. De bedrijfsarts mag niets over (de oorzaak) van jou spanningsklachten aan een ander doorvertellen (geheimhoudingsplicht).
Jou huisarts kan alleen met uw toestemming contact opnemen met de bedrijfsarts.

Volg een cursus
Vaak helpt het ook als jij een cursus volgt waarin jij beter met moeilijkheden leert omgaan. Bijvoorbeeld een cursus waarin jij leert om uw dag goed in te delen zonder te veel taken. Of een cursus waarin jij leert om zo nodig ‘nee’ te zeggen. Je kunt ook een cursus volgen uit een zelfhulpboekje of op internet.
Het gaat erom dat jij weer meer grip krijgt op jou leven. Vraag steun bij mensen die jij vertrouwt, zowel thuis als op jou werk. Het contact met vrienden en collega’s helpt bij jou herstel.

burnout-info
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel

Fase 3 Oplossingen uitproberen

Derde herstelfase bij een burn-out

Oplossingen uitproberen

Probeer de door jou bedachte oplossingen uit te voeren. Probeer ook uit wat jij eventueel bij een training of cursus leert. Begin met kleine eenvoudige dingen die jij onlangs hebt geleerd. Dan merk jij al snel dat het beter gaat.
Je gaat anders tegen de dingen aankijken. Zo lukt het vaak beter het dagelijks leven aan te kunnen. En het voorkomt dat jij later opnieuw een burn-out krijgt.
In deze fase pakt jij op je werk en thuis steeds meer taken op. Op jou werk kan de bedrijfsarts jou hierbij ondersteunen.

Lees boeken

Kijk daarnaast ook eens in onze bibliotheek en lees een boek over jou situatie. Dit helpt jou bij je herstel, maar nog belangrijker, het maakt jou bewuster van jou situatie en voorkomt een terugval naar jou oude situatie. Dan wil jij toch niet?

Hoe gaat het verder bij een burn-out?
Mensen herstellen meestal wel goed van een burn-out. Maar niet iedereen herstelt even snel. Bij een actieve aanpak is de kans groot dat jij je normale bezigheden geleidelijk weer kunt oppakken. Meestal lukt dit binnen enkele maanden.Het herstel van een burn-out duurt wel langer dan het herstel van overspanning. 

Hoe kan ik zelf een burn-out vroegtijdig tegengaan?

Wanneer jij in de fase zit waarin jij nog geen burn-out hebt, maar al wel verschillende klachten die hier op duiden. Is het van groot belang om in jouw drukke leven je eigen grenzen goed te bewaken. Vraag niet steeds te veel van je zelf, maar bouw rustmomenten in en zorg dat je voldoende beweegt. Probeer de signalen van een burn-out bij je zelf te herkennen en neem ze serieus.

Neem ook de tijd om wat aan jou klachten te doen. Dit kan je namelijk ook heel eenvoudig zelf. Denk hierbij aan ….

 

 

burnout-info
burnout-info

Burnout-info opbranden verschijnselen en herstel Lees je in!

Zoals eerder uitgelegd is bij het herstellen van een burn-out belangrijk dat jij accepteert dat je een burn-out hebt. Je kunt hierdoor  geleidelijk ontspannen. Nadenken, lezen en praten over de oorzaken van de burn-out helpen hierbij. 

In onderstaande link hebben we een lijst met nuttige boeken zorgvuldig voor u samengesteld. U wil toch ook graag weer de controle terug in jou leven? Lezen over jou klachten helpt!

In balans!

Nadat jij deze nare periode achter je hebt kunnen laten blijft het nog steeds belangrijk om bewust bezig te blijven bij jou situatie. Je kan namelijk nog steeds een terugval krijgen en vervallen in je oude gewoonten. Om in balans te blijven hebben we om jou te helpen alvast wat nuttige boeken voor je klaar gezet in control te blijven. Jij wil toch niet weer terug naar deze nare tijd?

burnout-info
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
Chris van Kampen

Ga naar alle producten over opbranden verschijnselen en herstel van een burn-out!

burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel
burnout-info opbranden verschijnselen en herstel